Proteinrikt pajskal

Här kommer ett glutenfritt och extra proteinrikt pajskal som blir väldigt knaprigt och gott kan jag lova! Tacofyllningen som utlovas i sista rutan kommer som nästa blogginlägg.
 
 

Hummus

Den fantastiska röran hummus alltså, den kan serveras till mycket den. Vill du bjuda på en god men billig måltid? Gör en enkel soppa, köp eller baka lite bröd och gör en stor sats hummus till. Eller varför inte byta ut den vanliga frukostpålägget? Hummus och smörgåsgurka är en fantastisk kombo, fungerar även som en matig lunchsmörgås om du gör hummuslagret lite tjockare bara.
 
Jag har blivit väldigt bra på att få till en härligt fluffig hummus om jag får säga det själv, prova receptet så får du se! Det blir ganska mycket men det är lika bra tycker jag, bara att frysa in i småburkar och ta fram när det behövs. Eller så äter man upp allt direkt, det har också hänt kan jag säga.
 
 
ca 8 dl
 
Du behöver:
3 dl torkade kikärtor
1 buljongtärning
vatten
1/2 dl rapsolja
1/2 dl tahini
2 vitlöksklyftor
ev. 1/2-1 chilifrukt
citronsaft
spiskummin
salt
 
Gör såhär:
Lägg kikärtorna i blöt i rikligt med vatten över natten eller minst 10 timmar.
Häll sedan av vattnet och koka dem sedan med buljongen i nytt vatten tills de är mjuka, ca 50-60 min.
Skölj dem i kallt vatten så att de svalnar.
Mixa i matberedare med 1 dl vatten och 1/2 dl rapsolja.
Tillsätt tahini och ev. lite mer vatten.
Pressa i vitlök och mixa i finhackad chili efter smak om du vill ha lite sting i den.
Smaka av med citron, spiskummin och salt.
Mixa så att det är fluffigt och tänk på att den stelnar till lite i kylen så gör den hellre lite lite för lös än för hård.
Ät och njut!

Kikärts- & rödbetsburgare med chèvrekräm

Det här är verkligen en fantastiskt bra vegetarisk burgare där chèvrekrämen är den stora stjärnan. Ett tips är att göra klyftpotatis till och en extra stor sats ostkräm så att det räcker till att dippa i också.
 
 

Om

Min profilbild

RSS 2.0